Enjin Carian :

Wednesday, January 13, 2010

MESYUARAT MAJLIS BERSAMA JABATAN (MBJ ) BIL. 3/2009

Bersama-sama ini adalah teks ucapan yang dibacakan oleh YDP KPKR dalam Mesyuarat MBJ Bil. 3 Tahun 2009 :


Tarikh : 4 Disember 2009 (Jumaat )
Masa : 9.00 pagi
Tempat : Hevea 3, Tingkat 1, Bangunan RISDA.

1.0 Ucapan YDP

1.1 Pertamanya, pihak KPKR ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada pihak BPSM yang masih sudi mengadakan Majlis Mesyuarat Bersama Jabatan Kali ke-3 bagi tahun 2009 walaupun kita telah berada di penghujung tahun, majlis mesyuarat seperti ini dilihat masih lagi relevan sebagai wadah bagi menyampaikan hasrat semua kakitangan RISDA kepada pihak pengurusan. Ini juga menunjukkan betapa pihak pengurusan RISDA amat menitik beratkan kebajikan pegawai dan kakitangan mereka.

1.2 Rasanya masih belum terlewat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua yang hadir dalam Majlis ini dan semoga raya kali ini membawa lebih makna berbanding yang sebelumnya.

1.3 Kini kita telah sampai ke penghujung tahun 2009, hanya tinggal berbaki 17 hari bekerja sahaja pada tahun ini sebelum berakhirnya tahun 2009 ini. Rasanya dalam Musim cuti sekolah ini ramai di antara kita akan mengambil cuti hujung tahun bagi menghabiskan masa bersama keluarga namun komitmen kerja masih harus tetap dijadikan keutamaan manakala bagi pihak KPKR, kami bersedia untuk terus membantu pihak pengurusan dalam memastikan sektor pekebun kecil terus terbela.

1.4 Pihak KPKR juga ingin mengambil kesempatan yang sedikit ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Hijriah 1431 H dan tahun baru masihi 2010.

2.0 Isu MBJ

2.1 PSOR 2009
Terima kasih kepada pihak Pengurusan terutamanya BPSM kerana masih meneruskan usaha untuk merancang dan melaksanakan PSOR 2009. Walaubagaimanapun, Pihak KPKR berharap agar satu pembentangan bagi PSOR 2009 yang telah dibuat dapat dibentangkan terlebih dahulu kepada wakil-wakil KPKR dan KPPR supaya dapat bersama-sama membantu BPSM dalam menetapkan norma penjawatan yang sesuai mengikut keperluan operasi di semua Pusat Tanggungjawab.

Berdasarkan pengalaman yang lepas, cadangan PSOR yang asal dilihat tidak memberi keutamaan kepada norma tugas dan bebanan Pusat Tanggungjawab sebaliknya bergantung kepada permintaan Pusat Tanggungjawab. Pembentangan ini dirasakan perlu bagi mengelakkan pengwujudan norma penjawatan yang tidak sesuai dan sekaligus tidak dapat membantu dalam pelaksanaan kerja yang lebih efisien dan berproduktiviti tinggi.

2.2 PELUANG KENAIKAN PANGKAT BAGI PEGAWAI G 32
Baru-baru ini seramai 21 orang G 27 telah dinaikkan pangkat secara KUP kepada gred G 32 dan saya mewakili ahli KPKR mengucapkan ribuan terima kasih di atas kecekapan BPSM melaksanakan kenaikkan pangkat tersebut. Berdasarkan Konvensyen Penolong Pegawai Pertanian yang dibuat pada 7-9 April 2009 yang lalu menunjukkan, pemegang jawatan Gred G32 yang sedia ada sebelum kenaikkan secara KUP ini adalah seramai 56 orang (tahun 2008) dengan 20 orang daripada mereka telah memegang jawatan ini bagi tempoh 10 tahun.

Pihak KPKR memahami akan peruntukan jawatan G36 yang telah diluluskan dalam PSOR 2006 hanyalah untuk 6 orang sahaja dan kini semua peruntukan tersebut telah diisi. Ini sekaligus dilihat sebagai faktor yang menghalang peningkatan kerjaya Penolong Pegawai Pertanian di RISDA. Sedemikian, adalah dicadangkan agar jumlah peruntukan G36 ini dapat dibanyakkan dengan nisbah dan norma 1 Pusat Tanggungjawab, 1 G36. Ini dilihat akan dapat memberi peluang kepada jawatan G32 yang kini disandang oleh 77 orang untuk dinaik pangkat.


2.3 PENGWUJUDAN GRED N 27 DI PUSAT TANGGUNGJAWAB (DAERAH)
Masalah utama yang dilihat dihadapi oleh semua Pusat Tanggugjawab diperingkat daerah adalah bebanan tugas pentadbiran, kewangan, sumber manusia dan Sistem Maklumat Bersepadu (SMB) diletakkan di atas bahu seorang PKA (W 27).

Adalah dicadangkan jawatan N 27 diwujudkan di peringkat daerah bagi mengambil tanggungjawab pentadbiran dan sumber manusia dari W 27 di semua daerah dan sekaligus memudahkan pengoperasian pentadbiran dan penjawatan di RISDA Daerah.

2.4 SURAT KONTRAK BAGI PEGAWAI YANG TELAH BERTUGAS DI SARAWAK
Tahniah sekali lagi kepada pengurusan RISDA kerana kini kita dapat mengembangkan sayap ke Sabah.

Pada bulan Oktober 2009, saya telah membuat lawatan ke Sarawak dan telah mendapat maklum balas dari pegawai-pegawai yang telah berkhidmat di sana. Didapati kebanyakan pegawai-pegawai telah diberi persetujuan secara lisan oleh pengurusan untuk berkhidmat di Sarawak bagi tempoh ”2+1”.

Walaubagaimanapun, adalah dilihat lebih tersusun pentadbirannya sekiranya pegawai-pegawai yang telah diberikan persetujuan secara lisan dan mereka telah pun berkhidmat di sana diberikan satu Surat Kontrak Rasmi yang menyatakan tempoh berkhidmat adalah selama 3 tahun di Sarawak sebagaimana yang telah dijanjikan. Ini adalah bagi mengelakkan berlakunya trauma atau phobia kepada pegawai-pegawai lain dari Semenanjung yang telah dan akan berkhidmat ke Sarawak dan juga Sabah pada masa depan.


3.0 PENUTUP
Terima kasih sekali kepada pihak pengurusan dan diharapkan isu dan cadangan yang dibentangkan ini dapat membantu dalam meningkatkan efisiensi operasi RISDA secara keseluruhannya.

4 comments:

Anonymous said...

Salam.. tahinah kerana dah lama tunggu blog kesatuan ni.... mungkin bolah di tamabh lagi dgn facebook kesatuan pula..
napa ye saya nak undi tak boleh?
Yazid

Anonymous said...

Kemaskini lah tarikh dan masa kemaskini berita. saya lihat ada masa je tak tau lah itu berita lama ke terkini update.

rahsenani said...

Please display the date and time entry uploaded. Rahsenani

nasir said...

Tahniah kpd AJK sekarang!
I feel so proud to see news are circulated on line. I wish this had happened long time ago.
Wether the Union is releven or not depend on the committee members.
Make it happened ,not waiting it to happen.
I was happy working with Risda and still contributing whatever possible.
I was doing the best possible when I was the Secretary then.
I might try to contribute if allowed.
Thank you.
Nasir